Θεοί Ιάτορες και Ιερά Ιαματικά Βότανα

Ερευνητική Εργασία: 

Προ-Ιπποκρατική Ιατρική [φωτο2]: Μυθολογική [3.000 π.Χ.], Ομηρική, Ασκληπειακή 1300 π.Χ. – 500 π.Χ.

ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΙΑΜΑΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Α. ΟΛΥΜΠΙΑ “ΘΕΟΥΡΓΙΚΗ ΙΑΜΑΤΙΚΗ”

ΑΠΟΛΛΩΝ (ΗΛΙΟΣ-ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΘΕΟΣ) [φωτο3]

     ΠΑΙΗΩΝ Ως θεραπευτής του ΑΡΗ (θεός του πολέμου) και του ΆΔΗ[τραύμα από Αμφιτρίωνα – Αριστολόχια) “…τω δε επί Παιήων οδυνηρά τα φάρμακα πασών ηκεσάτ’ (ακέω/θεραπεύω) Ιλιάς Ε, 402.

ΜΥΘΕΪΚΑ ΦΥΤΑ

1. Αριστολόχια (Aristolochia sp) [φωτο4]

Α. Rotunda (Αμπελοκλάδι)

Παυσόδυνον/Αρθριτικά

Φαρμακευτικόν, Αιμοστατικόν, (τοξικόν-αριστολοχικό οξύ).

Θερ. πληγών και για θηριοδήκτους (Θεόφραστος)

Θερ/τραύμα (φύλ. Κατάπλασμα) > έξοδος αγκίθων

Γυναικολογικά ως ευτόκιον & παθ. μήτρας.

2. Παιώνια η αρσενική (Paeonia mascula) [φωτο5-6]

Ομώνυμη θεραπευτή Παίωνα, (μαθητής Ασκληπιού/ταύτιση με Θεό Απόλλωνα).

Αιμοστατικόν. Οδυνήφατον (Όμηρος)

Θερ. επιληψίας (Γαληνός-περίαπτον και Συνταγή 19 αιων.)

Καθαρτικόν (σπόροι) στον τοκετό (Διοσκουρίδης)

Β. ΜΥΘΙΚΗ “ΧΕΙΡΩΝΙΑ” ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

ΑΡΧΑΪΚΟΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ΧΕΙΡΩΝ (1270 π.Χ. Θεσσαλία-Μαγνησια) [φωτο7]

“Ο από διά χειρών θεραπείαις,χειρουργίαις & ριζοτομίαις” (Πλούταρχος)

Θεϊκός γόνος: Τιτάν, ΚΡΟΝΟΣς/Ωκεανίς Νύμφη ΦΙΛΥΡΑ/Σύμβολο προ-Ολυμπίας σοφίας.

Ο Διφυής Κ.Χ.Μυθολογικό “υβριδικό αρχέτυπο” αυτογνωσίας (πάλη της  ανθρώπινης συνείδησης επί του α-λόγου νου).

Παιδαγωγική Ιατρική: “Απολλώνιες Τέχνες” Μουσική, Μαντική, Κυνήγι, Τοξοβολία, Ιππασία, Ιαματική.

Παίδευσις – Ήρωες: Ιάσων, Αχιλλέας,Πάτροκλος, Μαχάων, Ποδαλείριος, Θησέας, Πηλέας, Ηρακλής, κ.ά.

Διάδοχος της “Χειρώνιας” Ιαματικής,  ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ, διασωθείς από τον “Πνευματικό” του Πατέρα Θεό Απόλλωνα (μύθος Κορωνίδας).

“Ως πληγωμένος θεραπευτής” ερευνά την Φυτο-Ιαματική στο πλούσιο

χλωριδικά Πήλιο (καταγραφή 3.000 φυτά), αναζητώντας και την δική του “ίασιν” (δηλητ. βέλος Ηρακλή-Λερναία Ύδρα).

“Ομώνυμα” ιαματικά βότανα

1. Ερυθραία η κενταύρια (Centaurium erythrea) [φωτο8]

Η Χειρωνιάς, το “ιαματικό” βότανο της πληγής (πόδι).

Το βότανο του Αχιλλέα για τη θεραπεία του Πατρόκλου.

Θηριακόν [δήγματα όφεων κ.α] Θεόφραστος.

2. Χειρώνιον πάνακες (Opopanax chironium). Ηλιάνθεμον [φωτο9] [Θεόφραστος].

Ένα από τα 4 είδη πάνακες (πανάκεια)- Κ. Μπουχέλος, καθ. Γεωπ. Αθηνών: α. πάνακες Ασκληπιού β. πάνακες Ηράκλειον γ. πάνακες Συριακόν

Αντιϊοβολικον. Θερ./ πληγών.

Κομεορητίνη (μυρεψική)

Ομώνυμη  Θ. Ασκληπιού

Ασκληπιάδα η βολβόριζη (Asclepiαs tuberosa) [φωτο10]

“Αρμόζει προς εν μαστοίς και μήτρα κακοήθη” (Διοσκ. Δ 93, Γαλ.VI)

Θερ. (ρίζα): Γρίπη, Πνευμονία

Αποχρεμπτικόν (ασκληπιαδίνη)

Γ. ΙΕΡΑ “ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ” ΙΑΤΡΕΙΑ

ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ Θεός της Ιατρείας τέχνης [1237 π.Χ., Τρίκκη]  “Ο ποιών ήπια τα ασκελή [σκληρά] νοσήματα”.

“Ο αμύμων ιητήρ” (Όμηρος)  Aesculapius (Ρώμη 291 π.Χ.)

Σύνδεση Απολλώνιας Ιατρικής και  Χειρώνιας  Τέχνης.& ολοκλήρωση Ασκληπιείος Ιαματικής τέχνης.

Φυτο-Ιαματικη, η “αδιάλειπτη” ιατρείας τέχνη.

ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ [Συλλογή και αλοιφές βοτάνων (Κερκέτιον όρος/Κόζιακας -Τρίκκη). [φωτο11]

385 ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ [Απολλώνια λατρεία – Κέντρα ίασης και “λοιμών”]. [φωτο9]

Σπουδαιότερα: 1.Α. ΤΡΙΚΚΗΣ “το αρχαιότερον” – Στράβων. [φωτο12]

2. Α. ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ “Το επιφανέστερον” (τάφος του Ασκληπιού-Θόλος). [φωτο13]

3. Α. ΚΩ “Το διασημότερον” (Ιπποκράτης-Ασκληπιάδαι) [φωτο14]

4. Α. ΠΕΡΓΑΜΟΥ (Γαληνός) [φωτο15-16]

5. Α. ΤΑΡΣΟΥ (Διοσκουρίδης) [φωτο17-18]

ΑΓΝΟΝ ΧΡΗ ΝΗΙΟ ΘΥΩΔΕΩΣ ΕΝΤΟΣ ΙΟΝΤΑ ΕΜΜΕΝΑΙ ΑΓΝΕΙΗ

Δ’ ΕΣΤΙΝ ΦΡΟΝΕΙΝ ΟΣΙΑ] Επιγραφή στα Προπύλαια- θΌΛΟΥ

Ασκληπιείου Επιδαύρου.

ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ: ΙΑΣΕΙΣ (θαύματα) τυφλοί, παράλυτοι, στείρες γυναίκες. Νεκραναστάσεις: Μύθοι α]Ιππολύτου, β]Λυκούργος & Καπανέας-

 Επτά επί Θήβας.

ΝΟΣΗΜΑΤΑ: Δυσκρασικά, Φθισικά, Δερματικά,Ρευματολογικα, Νευρολογικά, Οφθαλμικά, Πεπτικά (καθαρμό) κ.α. 

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΙΑΣΙΣ

Α. ΦΑΣΗ – ΠΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Υδροκαθαρμοί, μαλάξεις, γύμναση. Φυσ.αγωγές,μελέτη-βιβλιοθήκη,ψυχαγωγία-Θέατρο,αγώνες [μουσικοί & θεατρικοί

ΒΟΤΑΝΑ π.χ. Θρίδαξ η Θριδακίνη (Lactuca sativa, [φωτο19]  διαιτητικόν-ηρεμιστικόν), Γλήχων (mentha pulengium – καθαρτικόν). (Όμηρος Ύμνος Δήμητρος). [φωτο20]

ΙΑΜΑ-Ι.ΑΠΕΛΛΑ:”Άνηθοςμετ’ελαίου χρήσασθαι προς κεφαλαλγίαν”

Άνηθος (Anethum graveolens-σπόροι, τονωτικόν) [φωτο21]

Β΄ΦΑΣΗ: ΝΟΜΙΖΟΜΕΝΑ – ΠΡΟΕΓΚΟΙΜΗΣΗ (μυστικά)

α) Κατευναστικά, β) Υπο-καπν/αρωματικά…, γ) Αναισθητικά (εγχειρήσεις) και παραισθησιογόνα (Ελλέβορος ο μέλας, [φωτο22] Ελλέβορος ο λευκός ως Εμετικόν – Ιπποκράτης. [φωτο23]

δ) Υπναγωγά: [φωτο24]

Μήκων η υπνοφόρος (Papaver Somniferum) [φωτο25]

“Τα δε φύλλα συν ταις κωδύαις καταπλασθέντα φλεγμονάς ιάται, το δε απόζεμα (όπιον) προσαντληθέν υπνοποιόν εστίν” (Ομήρου βοτανική,Θ. Σαββίδης, Καθ.Βοτανικης Α.Π.Θ. Θεσ/νίκη)

Συστατικά: 25 αλκαλοειδή (μορφίνη, κωδεΐνη, παπαβερίνη – χαμηλή δόση υπνοφόρος – υψηλή δόση>λήθαργος-θάνατος.

Γ΄ ΦΑΣΗ: [ΕΓΚΟΙΜΗΣΙΣ [φωτο26] – ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ κατ’ όναρ (Άβατον-Πωρίες, Θεραπευτικά Ξανθόφιδα) – [φωτο27]  ΟΛΙΚΗ ΘΕΟΥΡΓΙΚΗ ΙΑΣΙΣ (πνεύμα, ψυχή, σώμα).

Μπορείτε να μεταβείτε στη σελίδα συζητήσεων για το συγκεκριμένο άρθρο στο Φόρουμ Παραδοσιακής Ελληνικής Ιατρικής πατώντας εδώ.