Θεοί Ιάτορες και Ιερά Ιαματικά Βότανα
Ερευνητική Εργασία:
Προ-Ιπποκρατική Ιατρική [φωτο2]: Μυθολογική [3.000 π.Χ.], Ομηρική, Ασκληπειακή 1300 π.Χ. – 500 π.Χ.
ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΙΑΜΑΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Α. ΟΛΥΜΠΙΑ “ΘΕΟΥΡΓΙΚΗ ΙΑΜΑΤΙΚΗ”
ΑΠΟΛΛΩΝ (ΗΛΙΟΣ-ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΘΕΟΣ) [φωτο3]
ΠΑΙΗΩΝ Ως θεραπευτής του ΑΡΗ (θεός του πολέμου) και του ΆΔΗ[τραύμα από Αμφιτρίωνα – Αριστολόχια) “…τω δε επί Παιήων οδυνηρά τα φάρμακα πασών ηκεσάτ’ (ακέω/θεραπεύω) Ιλιάς Ε, 402.
ΜΥΘΕΪΚΑ ΦΥΤΑ
1. Αριστολόχια (Aristolochia sp) [φωτο4]
Α. Rotunda (Αμπελοκλάδι)
Παυσόδυνον/Αρθριτικά
Φαρμακευτικόν, Αιμοστατικόν, (τοξικόν-αριστολοχικό οξύ).
Θερ. πληγών και για θηριοδήκτους (Θεόφραστος)
Θερ/τραύμα (φύλ. Κατάπλασμα) > έξοδος αγκίθων
Γυναικολογικά ως ευτόκιον & παθ. μήτρας.
2. Παιώνια η αρσενική (Paeonia mascula) [φωτο5-6]
Ομώνυμη θεραπευτή Παίωνα, (μαθητής Ασκληπιού/ταύτιση με Θεό Απόλλωνα).
Αιμοστατικόν. Οδυνήφατον (Όμηρος)
Θερ. επιληψίας (Γαληνός-περίαπτον και Συνταγή 19 αιων.)
Καθαρτικόν (σπόροι) στον τοκετό (Διοσκουρίδης)
Β. ΜΥΘΙΚΗ “ΧΕΙΡΩΝΙΑ” ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
ΑΡΧΑΪΚΟΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ΧΕΙΡΩΝ (1270 π.Χ. Θεσσαλία-Μαγνησια) [φωτο7]
“Ο από διά χειρών θεραπείαις,χειρουργίαις & ριζοτομίαις” (Πλούταρχος)
Θεϊκός γόνος: Τιτάν, ΚΡΟΝΟΣς/Ωκεανίς Νύμφη ΦΙΛΥΡΑ/Σύμβολο προ-Ολυμπίας σοφίας.
Ο Διφυής Κ.Χ.Μυθολογικό “υβριδικό αρχέτυπο” αυτογνωσίας (πάλη της ανθρώπινης συνείδησης επί του α-λόγου νου).
Παιδαγωγική Ιατρική: “Απολλώνιες Τέχνες” Μουσική, Μαντική, Κυνήγι, Τοξοβολία, Ιππασία, Ιαματική.
Παίδευσις – Ήρωες: Ιάσων, Αχιλλέας,Πάτροκλος, Μαχάων, Ποδαλείριος, Θησέας, Πηλέας, Ηρακλής, κ.ά.
Διάδοχος της “Χειρώνιας” Ιαματικής, ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ, διασωθείς από τον “Πνευματικό” του Πατέρα Θεό Απόλλωνα (μύθος Κορωνίδας).
“Ως πληγωμένος θεραπευτής” ερευνά την Φυτο-Ιαματική στο πλούσιο
χλωριδικά Πήλιο (καταγραφή 3.000 φυτά), αναζητώντας και την δική του “ίασιν” (δηλητ. βέλος Ηρακλή-Λερναία Ύδρα).
“Ομώνυμα” ιαματικά βότανα
1. Ερυθραία η κενταύρια (Centaurium erythrea) [φωτο8]
Η Χειρωνιάς, το “ιαματικό” βότανο της πληγής (πόδι).
Το βότανο του Αχιλλέα για τη θεραπεία του Πατρόκλου.
Θηριακόν [δήγματα όφεων κ.α] Θεόφραστος.
2. Χειρώνιον πάνακες (Opopanax chironium). Ηλιάνθεμον [φωτο9] [Θεόφραστος].
Ένα από τα 4 είδη πάνακες (πανάκεια)- Κ. Μπουχέλος, καθ. Γεωπ. Αθηνών: α. πάνακες Ασκληπιού β. πάνακες Ηράκλειον γ. πάνακες Συριακόν
Αντιϊοβολικον. Θερ./ πληγών.
Κομεορητίνη (μυρεψική)
Ομώνυμη Θ. Ασκληπιού
Ασκληπιάδα η βολβόριζη (Asclepiαs tuberosa) [φωτο10]
“Αρμόζει προς εν μαστοίς και μήτρα κακοήθη” (Διοσκ. Δ 93, Γαλ.VI)
Θερ. (ρίζα): Γρίπη, Πνευμονία
Αποχρεμπτικόν (ασκληπιαδίνη)
Γ. ΙΕΡΑ “ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ” ΙΑΤΡΕΙΑ
ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ Θεός της Ιατρείας τέχνης [1237 π.Χ., Τρίκκη] “Ο ποιών ήπια τα ασκελή [σκληρά] νοσήματα”.
“Ο αμύμων ιητήρ” (Όμηρος) Aesculapius (Ρώμη 291 π.Χ.)
Σύνδεση Απολλώνιας Ιατρικής και Χειρώνιας Τέχνης.& ολοκλήρωση Ασκληπιείος Ιαματικής τέχνης.
Φυτο-Ιαματικη, η “αδιάλειπτη” ιατρείας τέχνη.
ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ [Συλλογή και αλοιφές βοτάνων (Κερκέτιον όρος/Κόζιακας -Τρίκκη). [φωτο11]
385 ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ [Απολλώνια λατρεία – Κέντρα ίασης και “λοιμών”]. [φωτο9]
Σπουδαιότερα: 1.Α. ΤΡΙΚΚΗΣ “το αρχαιότερον” – Στράβων. [φωτο12]
2. Α. ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ “Το επιφανέστερον” (τάφος του Ασκληπιού-Θόλος). [φωτο13]
3. Α. ΚΩ “Το διασημότερον” (Ιπποκράτης-Ασκληπιάδαι) [φωτο14]
4. Α. ΠΕΡΓΑΜΟΥ (Γαληνός) [φωτο15-16]
5. Α. ΤΑΡΣΟΥ (Διοσκουρίδης) [φωτο17-18]
ΑΓΝΟΝ ΧΡΗ ΝΗΙΟ ΘΥΩΔΕΩΣ ΕΝΤΟΣ ΙΟΝΤΑ ΕΜΜΕΝΑΙ ΑΓΝΕΙΗ
Δ’ ΕΣΤΙΝ ΦΡΟΝΕΙΝ ΟΣΙΑ] Επιγραφή στα Προπύλαια- θΌΛΟΥ
Ασκληπιείου Επιδαύρου.
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ: ΙΑΣΕΙΣ (θαύματα) τυφλοί, παράλυτοι, στείρες γυναίκες. Νεκραναστάσεις: Μύθοι α]Ιππολύτου, β]Λυκούργος & Καπανέας-
Επτά επί Θήβας.
ΝΟΣΗΜΑΤΑ: Δυσκρασικά, Φθισικά, Δερματικά,Ρευματολογικα, Νευρολογικά, Οφθαλμικά, Πεπτικά (καθαρμό) κ.α.
ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΙΑΣΙΣ
Α. ΦΑΣΗ – ΠΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Υδροκαθαρμοί, μαλάξεις, γύμναση. Φυσ.αγωγές,μελέτη-βιβλιοθήκη,ψυχαγωγία-Θέατρο,αγώνες [μουσικοί & θεατρικοί
ΒΟΤΑΝΑ π.χ. Θρίδαξ η Θριδακίνη (Lactuca sativa, [φωτο19] διαιτητικόν-ηρεμιστικόν), Γλήχων (mentha pulengium – καθαρτικόν). (Όμηρος Ύμνος Δήμητρος). [φωτο20]
ΙΑΜΑ-Ι.ΑΠΕΛΛΑ:”Άνηθοςμετ’ελαίου χρήσασθαι προς κεφαλαλγίαν”
Άνηθος (Anethum graveolens-σπόροι, τονωτικόν) [φωτο21]
Β΄ΦΑΣΗ: ΝΟΜΙΖΟΜΕΝΑ – ΠΡΟΕΓΚΟΙΜΗΣΗ (μυστικά)
α) Κατευναστικά, β) Υπο-καπν/αρωματικά…, γ) Αναισθητικά (εγχειρήσεις) και παραισθησιογόνα (Ελλέβορος ο μέλας, [φωτο22] Ελλέβορος ο λευκός ως Εμετικόν – Ιπποκράτης. [φωτο23]
δ) Υπναγωγά: [φωτο24]
Μήκων η υπνοφόρος (Papaver Somniferum) [φωτο25]
“Τα δε φύλλα συν ταις κωδύαις καταπλασθέντα φλεγμονάς ιάται, το δε απόζεμα (όπιον) προσαντληθέν υπνοποιόν εστίν” (Ομήρου βοτανική,Θ. Σαββίδης, Καθ.Βοτανικης Α.Π.Θ. Θεσ/νίκη)
Συστατικά: 25 αλκαλοειδή (μορφίνη, κωδεΐνη, παπαβερίνη – χαμηλή δόση υπνοφόρος – υψηλή δόση>λήθαργος-θάνατος.
Γ΄ ΦΑΣΗ: [ΕΓΚΟΙΜΗΣΙΣ [φωτο26] – ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ κατ’ όναρ (Άβατον-Πωρίες, Θεραπευτικά Ξανθόφιδα) – [φωτο27] ΟΛΙΚΗ ΘΕΟΥΡΓΙΚΗ ΙΑΣΙΣ (πνεύμα, ψυχή, σώμα).