Ένα Αγιουρβεδικό μοντέλο διαχείρισης του 24ωρου καθημερινού κύκλου για υγεία και μακροζωία.

Η επιστήμη της Αγιουρβέδα έχει εξηγήσει μια καθημερινή ρουτίνα για τη διατήρηση της υγείας. Στην αρχαία Ινδία οι άνθρωποι ακολουθούσαν κάποιες καθημερινές τελετουργίες για την ευημερία τους. Στα ινδικά Samhitas, αποδόθηκε με το όνομα Dinacharya.

Σύμφωνα με την Αγιουρβέδα το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από panchamahabhoota (πέντε στοιχεία) που είναι ο Αέρας, ο Χώρος, η Φωτιά, το Νερό και η Γη. Ο συνδυασμός αυτών των Πέντε Στοιχείων γεννά τα τρία Dosha δηλαδή Vata (κίνηση), Pitta (μεταβολισμός), Kapha (λίπανση/σταθερότητα/προστασία).

Αυτά τα τρία dosha διέπονται από τον Ήλιο και τη Σελήνη καθώς είμαστε μέρος του πλανητικού συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι την ημέρα ο ήλιος κυβερνά τις αλλαγές στο σώμα κατά τη διάρκεια του ημερήσιου κύκλου και η σελήνη κατά τη διάρκεια του νυχτερινού.

Όλα αυτά είχαν ληφθεί υπόψη από τους Ινδούς αρχαίους ειδικούς κατά τον σχεδιασμό μιας ρουτίνας. Για παράδειγμα, στην Ινδία οι άνθρωποι επιτελούν καθημερινές τελετουργίες λαμβάνοντας υπόψη τις φυσικές λειτουργίες του σώματος, αποσκοπώντας στην επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ νου και σώματος. Ο πρωινός διαλογισμός, η μελέτη ιερών κειμένων και η χάθα γιόγκα αποτελούν σχετικά παραδείγματα.

Ενδεικτικό πρόγραμμα ημερήσιας χρονοδιαχείρισης με βάση τη Dinacharya:

Πρωινή έγερση: Η καλύτερη ώρα για να ξυπνήσετε το πρωί είναι η ώρα Bramhamuhurta η τελευταία φάση του σκότους. Αυτή η ώρα σύμφωνα με τη σημερινή εποχή είναι 4.00 π.μ. μέχρι τις 5.30 π.μ. Σε αυτήν τη συγκεκριμένη στιγμή η Kapha dosha στο σώμα σας είναι χαμηλή και η Vata dosha είναι υψηλή. Αυτό σημαίνει ότι η ισχύς του σώματός μας είναι υψηλή και το μυαλό είναι σε φρέσκια διάθεση. Γι’ αυτό είναι η τέλεια στιγμή για γιόγκα, διαλογισμό και μελέτη.

Καθάρσεις: Κένωση των εντέρων και της ουροδόχου κύστης, πλύσιμο του προσώπου, του σώματος, των οδόντων και της στοματικής κοιλότητας με νερό.

Σωματική άσκηση: Σύμφωνα με την Αγιουρβέδα, συνιστάται διαφορετική ώρα για διαφορετική dosha. Όπως για το Kapha, οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν άσκηση για περισσότερο χρόνο, η Pitta μπορεί να κάνει για μέτριο χρόνο και η Vata για λιγότερο χρόνο.

Λουτρά: Θα πρέπει να είναι μετά από μισή ώρα μετά την άσκηση. Το άτομο Vata πρέπει να κάνει μπάνιο με ζεστό νερό, η πίτα πρέπει να είναι κρύο νερό και η kapha πρέπει να είναι με ζεστό νερό.

Διαλογισμός: κάνουμε διαλογισμό με άδειο στομάχι. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι διαλογισμού όπως ασκήσεις αναπνοής, ήρεμη ενατένιση, άλλες τεχνικές όπως η τράτακα, εκτέλεση τελετουργιών, απαγγελίες κτλ.

Πρωινό γεύμα: λαμβάνουμε ένα ελαφρύ πρωινό μετά την ανατολή του ηλίου, καθώς αυξάνει η πεπτική μας ικανότητα.

Καθημερινή εργασία και ημερήσια καθήκοντα

Μεσημεριανό γεύμα: ευκαιρία για βαθιά θρέψη του σώματος μεταξύ 13.00 και 14.00 με ένα πλήρες γεύμα.

Μεσημβρινή χαλάρωση/Vamakushi – μετά το μεσημεριανό γεύμα συνιστάται να αναπαυόμαστε για λίγη ώρα στην αριστερή πλευρά του σώματος. Η πρακτική της μεσημβρινής ανάπαυσης χαλαρώνει την καρδιά και βελτιώνει την πέψη. Λίγο περισσότερα από 20 λεπτά ύπνου είναι καλό για τη Vata dosha, 20 λεπτά για την Pitta και καθόλου ύπνο για την Kapha dosha.

Βραδινή αναψυχή: χόμπι, ελεύθερος χρόνος με την οικογένεια, περπάτημα, χορός, κοινωνικότητα, οποιαδήποτε δραστηριότητα χαροποιεί την καρδιά και ανανεώνει τη διάθεση. 

Δείπνο – ευκαιρία για ανανέωση μεταξύ 20.00 και 20.30 μ.μ. με ένα ελαφρύ, ζεστό και εύπεπτο γεύμα.

Ratri charya/ύπνος: ο ύπνος είναι απαραίτητος για να αναπαυθεί ο εγκέφαλος και το σώμα.
Συνίσταται να μεσολαβεί χρονικό διάστημα τουλάχιστον 2 ωρών μεταξύ του δείπνου και του ύπνου. Ο χρόνος για ύπνο σύμφωνα με τα dosha είναι για το Kapha dosha λιγότερο από 6 ώρες, για το Pitta είναι 6-8 ώρες και για το Vata είναι λίγο περισσότερο από 8 ώρες.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής είναι ιδιαίτερα εντατικός και κρατά τον άνθρωπο σε μόνιμη υπερδραστηριότητα καθιστώντας την τήρηση ενός τέτοιου προγράμματος αρκετά απαιτητική. Το σώμα ωστόσο, όπως και κάθε τι στη Δημιουργία υπόκειται στους αιώνιους νόμους του μακρόκοσμου που αποδόθηκαν με τρόπο καταγεγραμμένο και συστηματικό μέσα από την επιστήμη της Ayurveda  με σκοπό την ακμή της προσωπικής και κοινωνικής υγείας.

OM Shanti 

Για να παρακολουθήσετε την ομιλία του εισηγητή Siddhesh S. Bandekar, κάντε κλικ στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=58F0MKywiqI&t=7s